31 januari 2022

3 vragen aan fractievoorzitter Artwin Otte

Iedere maand stellen we één raadslid uit onze fractie een aantal vragen over het reilen en zeilen in de gemeenteraad. Zo weet u wat er leeft en speelt, en leert u gelijk de fractie iets beter kennen. Deze maand is fractievoorzitter Artwin Otte aan de beurt.

1. Wat is je opgevallen vorige maand in Reimerswaal?

De rechter heeft een uitspraak gedaan dat een zwembad in Hilversum geen coronatoegangsbewijs hoeft te vragen voor toegang tot het zwembad bij zwemles, omdat zwemles onder onderwijs valt. Verschillende andere gemeenten namen dit over. De gemeente Reimerswaal kiest er voor om wel een coronatoegangsbewijs te blijven vragen. Als SGP-fractie hebben we daar vragen over gesteld en inmiddels hebben we ook gevraagd om dit te bespreken in de gemeenteraad. Wij willen graag dat ook in Reimerswaal geen verplichting geldt voor een coronatoegangsbewijs bij zwemlessen.

2. Met welk recent besluit ben je blij?

Ik ben erg blij dat deze week besloten is om aan de slag te gaan met  het actieplan “sneller woonwensen vervullen”. Dit actieplan geeft een overzicht van de mogelijkheden voor versnelling van woningbouwlocaties voor de komende jaren. De gemeente gaat actief aan de slag om zelf in een aantal bouwplannen grond uit te geven en in andere gebieden samen met marktpartijen woningbouwmogelijkheden te creëren.  Daarnaast gaat de gemeente extra capaciteit inzetten om plannen versneld te kunnen realiseren. We hopen dat dit plan een bijdrage kan leveren aan een iets ontspannener woningmarkt in onze gemeente.

3. Welke onderwerpen op de politieke agenda hebben deze maand je aandacht?

Volgende maand vraagt onder andere de voorgenomen dijversterking in Hansweert de aandacht. Een groot project, waarvan het waterschap initiatiefnemer is, maar wat op Reimerswaals grondgebied plaatsvind. Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor het bestemmingsplan. Naast dit formele deel zoeken we ook naar mogelijkheden om bij de uitvoering van dit project een aantal ontwikkelingen die we als gemeente graag zien, gelijktijdig te realiseren. Een goed ontsluiting van Van der Straaten, instandhouding van het strandje, uitbreiding van camperplaatsen en opwaarderen van het oude sluizencomplex zijn zo van die zaken die we graag gerealiseerd zien worden.