3 mei 2014

7e fractietour - visserij, schaal en schelpdieren

Op zaterdag 3 mei 2014 heeft SGP fractie de 7e fractietour gereden. Doel van deze tour is kennis opdoen van bedrijvigheid in onze mooie gemeente Reimerswaal. Het bezoek vond plaats bij twee bedrijven in Yerseke, te weten De Meulemeester en Viviers Le Petit Pechêur.

De Meulemeester

De Meulemeester  houdt zich bezig met het importeren/exporteren en distribueren levende kreeften, oesters, etc. Ook kweken zij Zeeuwse platte oesters en Zeeuwse oesters (Creuses) op hun percelen in de Oosterschelde en Grevelingenmeer. De Meulemeester bedrijf bestaat al sinds 1873 en richt zich op de levering van producten met een uitstekende kwaliteit. Om die kwaliteit te garanderen hebben zij het grootste kreeftenpark van Europa in gebruik. Gelegen aan de Oosterschelde op een half uurtje rijden vanuit Antwerpen, zijn ze gemakkelijk te bereiken. Dhr. G.J.J (Gertjan) de Koeijer leidt ons langs de diverse bassins en geeft uitgebreide uitleg over kreeften en oesters.

Viviers Le Petit Pêcheur

Viviers Le Petit Pêcheur is innovatief  op het gebied van conditioneren, opvetten, verpakken en vermarkten van schaal- en schelpdieren. We worden ontvangen door mevr. I. (Ida) Sinke.  Daarna volgt een korte uitleg en rondgang. Er wordt gestreefd om vanuit hun unieke locatie en faciliteit een constante kwaliteit, variëteit en beschikbaarheid van zeeverse producten uit alle windstreken te garanderen. Het genot wat men kan beleven aan de gezonde producten willen zij continu overbrengen op klanten, partners en consumenten. Het is mooi de vele diverse soorten schaal- en schelpdieren te zien in de diverse bassins.

We kunnen wederom terugzien op een geslaagde fractietour.