22 maart 2024

Bert-Jan Ruissen: EU moet perspectief geven aan vissers

Onze Nederlandse vissersdorpen hadden deze week een centrale plaats in het Europees Parlement. Europarlementslid Bert-Jan Ruissen (SGP) opende maandagavond zijn expositie met 25 panelen over het belang van visserij. Aparte aandacht is er ook voor de innovatie en visverwerking in de visserijgemeenschappen als Yerseke, Bunschoten, Vlissingen, Urk, Katwijk, IJmuiden, Scheveningen en Stellendam. Op de foto-expositie worden afbeeldingen getoond van de traditionele mossel- en oestercultuur van Yerseke.

In een voorafgaande conferentie spraken o.a. Urker wethouder Nathanaël Middelkoop, een Europêche-topman en een topambtenaar van de Europese Commissie. Ze bespraken kansen voor de sector. Bert-Jan Ruissen pleitte voor Europese subsidies op nieuwbouw-schepen. Ook wil de SGP-politicus schepen groter dan 24 meter niet langer uitsluiten van steun als zij hun schip of motor moderniseren.

SGP Reimerswaal heeft bijgedragen aan de expositie door het verzamelen van beeldmateriaal en teksten. Namens SGP Reimerswaal was Leonard Harthoorn, Daniël van Iwaarden en Johan Sinke aanwezig bij de opening van de expositie.

Daniël van Iwaarden: “De visserijsector is het vertrouwen kwijt door toenemende beperkingen en het ontbreken van perspectief. Het is te prijzen dat de SGP-fractie in het Europees Parlement, in de persoon van Bert-Jan Ruissen, deze zorgen blijvend onder de aandacht brengt.”

Bert-Jan Ruissen: “We moeten het erfgoed van onze vissersdorpen in leven houden. De EU moet perspectief en vertrouwen geven aan vissers. De SGP zet zich in voor ruimte voor ondernemerschap!”

Op de hoogte blijven? Volg het  Whatsapp kanaal van SGP Reimerswaal.