17 oktober 2016

Fractietoer 8

Traditiegetrouw in Oktober zijn we als fractie op zaterdag 8 oktober weer op fractietoer geweest. Het is een mooie manier om te zien en te horen wat er in de gemeente Reimerswaal voor activiteiten worden ontplooid door ondernemers of vrijwilligers.

Deze keer bezochten we het Oosterschelde Museum in Yerseke. We werden door de vrijwilligers bijgepraat over recente ontwikkelingen met betrekking tot huisvesting en kregen een rondleiding door het museum. Naast de vaste collectie was er ook een expositie over Reymerswael, de stad die in de 16e eeuw vergaan is. Het was bijzonder leerzaam en interessant. De geschiedenis van alle verdronken dorpen en steden in de Oosterschelde is niet bij iedereen even bekend. De vrijwilligers van het museum leiden daarom ook schoolklassen rond om over deze geschiedenis te vertellen. Niet onbelangrijk, want “een land dat zijn eigen geschiedenis vergeet, is gedoemd deze opnieuw te beleven”.

Daarna vertrokken we naar de dit jaar geopende 'Pluktuin' in Kruiningen. Een creatief idee van een ondernemer, gerund door een jonge dame. Goed om te zien dat ook in onze gemeente ideeën leven en men durft te ondernemen. Van de ondernemer hoorden we ook dat hij blij is met het recente beleid met betrekking tot huisvesting van arbeidsmigranten in tijdelijke huisvesting. Het beleid vindt aansluiting bij de praktijk, en dat is belangrijke terugkoppeling.