11 november 2021

Is Reimerswaal in 2050 van het gas af?

Er is al een heleboel over gezegd en geschreven. Nederland wil in 2050 van het gas af, en Reimerswaal moet dus ook mee. Maar hoe gaan we dat aanpakken en wie gaat dat betalen? In de opinieraad van 9 november kwam daarover een voorstel aan de orde. De transitie visie warmte Reimerswaal.

Een plan dat op onze goedkeuring kan rekenen. Zeker ook vanwege de nuchtere en realistische houding die de gemeente inneemt over dit onderwerp. De gemeente stelt zich in het voorstel nadrukkelijk afhankelijk van het rijk, en is niet voornemens om op korte termijn grote investeringen te vragen van inwoners.

De opgave om in 2050 geen gas meer te gebruiken is enorm. Het lijkt ver weg, maar we beseffen allemaal dat we die transitie niet in 10 jaar kunnen maken. Hoe kunnen we dat concreet handen en voeten geven? We kunnen bijvoorbeeld onze inwoners toch niet verplichten om voor een bepaalde datum een warmtepomp aan te schaffen? Veel gezinnen zullen de kosten ook helemaal niet kunnen dragen. Juist daarom vinden we het goed dat in het voorstel het standpunt ingenomen wordt dat het rijk capaciteit en middelen beschikbaar moet stellen. Wel hebben we het college meegegeven dat de gemeente duidelijk kan communiceren over dit onderwerp en ook een taak heeft om inwoners te motiveren nu al te doen wat binnen de eigen mogelijkheden ligt.
De bijdrage tijdens de opinieraad is geleverd door raadslid Daniël van Iwaarden
Is Reimerswaal in 2050 van het gas af?
Een impressie van de nieuwe wijk Rozeboom in Krabbendijke. In nieuwbouwwijken wordt standaard geen gasaansluiting meer voorzien.