25 september 2024

Krediet havens Yerseke: wat gebeurt ermee?

Op 10 september jl. hebben we ingestemd met de afroep van extra krediet van de reconstructie van de havens Yerseke fase 3 en 4. Dit ging om een bedrag van ruim 5 miljoen euro.

Tijdens de Kadernota vorig jaar mei hebben we als raad ingestemd met de basisbegroting en de voorkeursvariant. Nu is officieel het besluit genomen om dit krediet beschikbaar te stellen. Maar wat wordt er nu precies gerealiseerd voor dit bedrag? Een aantal werkzaamheden zijn inmiddels al gerealiseerd maar samenvattend een overzicht van de plannen van dit raadsvoorstel:

• Verwijderen van bestaande bekleding van de havendammen en het aanbrengen van stortsteen ingegoten met gietasfalt
  • Herinrichten parkeerterrein Kijkuit Burenpolder
  • Nieuwe oprit Burenpolder
  • Verbreden wandelpromenade op de kruin van de dijk
  • De strekdam achter het havenmeesterkantoor wordt verwijderd om meer ligplaatsen te creëren
  • Verplaatsen toegangsbrug + steiger Alexanderhaven
  • Realisatie dijktrap aan de Kettingweg
  • Optimalisatie uitkijkpunt Ankerweg/Burenpolder (Mosselmannetje)
  • Realisatie van een trailerhelling
  • Extra parkeerplaatsen aan de Meerpaalweg
  • Een drenkelingentrap ter hoogte van Oliehandel Steijn
  • Optimalisatie belevingspunt aan der Meerpaalweg. Voldoende zitgelegenheden en tevens geschikt voor mindervaliden

Sommige werkzaamheden worden opgepakt na het stormseizoen (april 2025) maar uiteraard zijn we blij dat op zo’n groot project de vaart in de werkzaamheden blijft zitten.

Artikel: Johan Sinke