27 september 2024

Meld vuurwerkoverlast (ook) op Fixi

Tijdens een informatieve raadsvergadering op 17 september hebben we als gemeenteraad teruggekeken naar de jaarwisseling 2023-2024 en is het “Plan van aanpak vuurwerkoverlast” besproken.

Dat er zo laat in het jaar is geëvalueerd op de jaarwisseling had ermee te maken dat vanuit het college het voorstel is gedaan om de evaluatie van de jaarwisseling gelijk te bespreken met het “Plan van aanpak vuurwerkoverlast”. Omdat het opstellen van dit PVA wat langer heeft geduurd, heeft dus de evaluatie van de jaarwisseling ook langer op zich laten wachten.

Volgens een memo die aan het college is verstrekt, is geconstateerd dat de oudejaarsnacht in alle dorpen, met uitzondering van Krabbendijke, rustig is verlopen. Ook de oudejaarsdag verliep relatief rustig en beheersbaar. Wel is in Krabbendijke een samenscholingsverbod ingesteld. Ook hebben er een aantal incidenten plaatsgevonden, met name in Krabbendijke, in de aanloop naar de jaarwisseling. Op oudejaarsdag werd al vroeg in de ochtend gereden op brommers zonder uitlaat. Als SGP-fractie hebben we aantal kritische vragen gesteld over de aanloop naar de jaarwisseling, en de jaarwisseling zelf. Op de vraag of er mensen zijn opgepakt en of er boetes zijn uitgedeeld kregen we als antwoord dat dit niet is gebeurd. Ook werd de vraag gesteld waarom er niet harder is opgetreden bij het rijden op brommers zonder uitlaat zo vroeg in de morgen, terwijl dit in de APV duidelijk is opgenomen. Vanuit de handhaving wordt gekozen voor de-escalatie om grotere ongeregeldheden te voorkomen.

Een grote schadepost is het vernielen van prullenbakken. Als antwoord op onze vraag waarom deze tijdelijk zijn niet zijn weggehaald, kregen we als antwoord dat weghalen ook tijd en geld kost en dat dit ook de verantwoording van de inwoners is om geen prullenbakken te vernielen. Daarnaast hebben we ook, voor de toekomst, gevraagd om een eerdere evaluatie van de jaarwisseling, want die was dit jaar erg laat.

In de aanloop naar de komende jaarwisseling zouden we als SGP-fractie graag zien dat er meer ingezet wordt op handhaving om hiermee te laten zien dat overtredingen niet getolereerd worden. Maar ook willen we onze inwoners, en zeker onze achterban, vragen verantwoordelijkheid te nemen in de aanloop naar, en de jaarwisseling zelf.

Naar aanleiding van de motie “Aanpak vuurwerkoverlast” die we samen met Leefbaar Reimerswaal en PVDA hebben ingediend, is een zogenaamd “Plan van aanpak vuurwerkoverlast” opgesteld. In dit plan van aanpak worden veel preventieve en handhavende maatregelen beschreven.

Als SGP-fractie vinden we dat er vooral veel aandacht uitgaat naar preventie, wat goed en noodzakelijk is, maar dat er momenteel geen goed evenwicht is tussen preventie en handhaving. Ook pleiten we voor duidelijke regelgeving in de aanloop naar en tijdens de jaarwisseling. Voor klachten wordt het meldingssysteem Fixi gebruikt. Het is belangrijk dat vuurwerkoverlast via Fixi (https://www.fixi.nl/#/reimerswaal/issue/new+map ) goed en blijvend gemeld wordt, zodat er een goede data-analyse gemaakt kan worden. Op basis van de meldingen kan dit leiden tot intensievere inzet van toezicht en handhaving, of andere aanvullende maatregelen. U kunt de app 'Fixi' ook downloaden op uw telefoon.

Let op: Fixi is dus niet bedoeld om acuut een melding te doen bij de BOA of politie. Daarvoor moet u bellen met de gemeente of de politie.

Artikel: Wilko Zandee