4 oktober 2021

Gemeenteraad bezoekt Yerseke en werkt aan toekomst

Vrijdag 24 september organiseerde de griffie van de gemeente Reimerswaal een dag voor de raadsleden in Yerseke. Na een hartelijk welkom in ‘de Haven’ en onder het genot van koffie/thee en een bolus werden we d.m.v. een promotiefilm meegenomen in de historie van de mosselindustrie. Onze burgemeester sprak kort een dankwoord uit voor het meeleven wat ze heeft ervaren tijdens haar ziek zijn.

Onder leiding van 2 deskundige gidsen van promotie Yerseke vertrokken we daarna naar de oesterputten. Daar kregen we een uitgebreide rondleiding waarbij de historie en het heden van Yerseke voor het voetlicht werden gehaald. Sommige van de raadsleden hebben een levende kreeft vast gehouden, anderen aten voor het eerst de delicatesse van Yerseke, de platte oester. We werden meegenomen in de uitdagingen die er zijn voor de oesterteelt. Op tafels in de Oosterschelde proberen ze de oesterboorder te slim af te zijn, echter is dit een intensieve manier van telen. De ontwikkeling van de horeca op de oesterputten geeft ook weer een extra dimensie aan het gebied.

Na de rondleiding werden we verwacht in het Oosterschelde museum. Het museum is ook onderwerp van gesprek in onze raadsvergaderingen en daarom was het goed, leerzaam en interessant om er een bezoek te brengen. De vrijwilligers namen ons mee door heel het gebouw waar op veel plaatsen bijzonderheden te zien waren.

Na een heerlijke middagmaaltijd konden we nog even de benen strekken. Daarna was het tijd om ons terug te trekken in de zaal van ‘de Haven’ voor een inhoudelijke bijeenkomst om samen na te denken over ons raadswerk. Onder leiding van Peter van de Geer werd nagedacht over het thema ‘Wat geven we de nieuwe gemeenteraad mee?’ Wat ging goed en wat kon beter? We werden geprikkeld om zaken aan te geven waar we tegen aan gelopen zijn en wat beter zou moeten in een volgende raadsperiode. Als voorbeeld : we werken nu met veel wisselende voorzitters wat de structuur tijdens de vergaderingen niet ten goede komt. Dat kan beter in de komende raadsperiode en de griffie heeft dit ook opgepakt.

We sloten de middag af met een hapje en een drankje waarna we vertrokken naar restaurant Oesterput 14. Hier genoten we van een heerlijk diner.

Het was een goed gevulde dag waarbij we de historie en het heden van een belangrijke kern in onze gemeente hebben mee gekregen. Daarbij hebben we proberen te werken aan de kwaliteit van ons als gemeente raad door de inhoudelijke middag bijeenkomst.

Tonnie Bliek
4-10-2021