6 april 2023

Reimerswaal pleit voor continuïteit garnalenvisserij

Tijdens de raadsvergadering van 28 maart j.l. is op initiatief van SGP Reimerswaal een raadsbrede motie ingediend om de garnalenvisserij meer tijd te geven voor het voorzien van de kotters met stikstof reducerende maatregelen.

Alle lopende visvergunningen zijn stopgezet per 1 januari 2023. Er wordt nu toegestaan/gedoogd dat er gevist mag worden van januari 2023 t/m eind september dit jaar. In 9 maanden tijd moeten dus alle garnalenkotters voorzien zijn stikstof reducerende motoren of andere maatregelingen.

Vorig jaar juni heb ik ook een motie ingediend over dit onderwerp maar toen lag de nadruk om garnalenvissers alle ruimte te bieden in oplossingen om hun bestaansrecht op de lange termijn te waarborgen.

Dit lijkt nu een gepasseerd station want dit besluit maakt het onmogelijk om een vloot van 200 garnalenschepen in 9 maanden te voorzien van stikstof reducerende motoren. Dit kunnen de scheepswerven niet eens aan terwijl de wil er wel is.

Een 2e punt is dat daaruit voortvloeit is dat de subsidieregeling pas vorige maand is opengesteld voor vissers die stikstof reducerende motoren in hun kotters willen hebben. Ook qua tijd en uitvoering is dit onhaalbaar.

Daarnaast is dit besluit ook broodroof. Lopende vergunningen zijn stopgezet. Hun werkgebied wordt plots verboden gebied verklaard. Bovendien worden de vissers voor een onmogelijke opdracht geplaatst. Want wie niet is voorzien van ander motoren eind september dit jaar valt letterlijk buiten de boot. Oneerlijk en onverteerbaar.

Ook vanuit onze gemeente moeten we dit geluid laten horen en doen wat in ons vermogen ligt. Afwachten is geen optie niet en daarom vinden wij dat we de garnalenvissers maximaal hierin moeten steunen. Want ook garnalenvissers uit Yerseke worden getroffen.

Voor de verkiezingen leek de stikstofnormen in de beton gegoten. En als we nu de krant openslaan dan lezen we dat het kabinet gaat kijken of de stikstofafspraken nog houdbaar zijn. De deur staat dus nog op een kier en die mogelijkheid moeten we niet onbenut laten.

Wij willen in deze motie pleiten voor een redelijke overgangsperiode van minimaal 2 jaar om alle 200 garnalenkotters te voorzien van stikstof reducerende maatregelen zodat de continuïteit van de garnalenvisserij gewaarborgd blijft maar ook dat dit gedoogbesluit herzien wordt.

Raadslid Johan Sinke heeft hierover het woord gevoerd tijdens de raadsvergadering.