15 juli 2024

SGP onaangenaam verrast door circus Krabbendijke

Kortgeleden werden we als SGP-fractie onaangenaam verrast door een melding in Het Advertentieblad dat er op 19 juni vergunning is verleend voor een circus aan de Westelijke Parallelweg in Krabbendijke op diverse datums in juli. In de rondvraag van de raadsvergadering van 2 juli hebben we hier dan ook kritische vragen over gesteld, maar kregen we geen duidelijk en afdoende antwoord op onze vragen vanuit het college.

Naar aanleiding van de beantwoording hebben we een aantal schriftelijke vragen ingediend bij het college om duidelijk te krijgen wat de reden is dat er vergunning is verleend voor dit circus. Volgens het evenementenbeleid mag er alleen in Hansweert een circus gehouden worden en moet er voor eind oktober van het voorafgaande jaar al een vergunning zijn aangevraagd voor dit soort evenementen. Voor ons is het dan ook een raadsel dat er kort voor zo’n evenement, dat veel impact heeft voor een groot deel van de bewoners in Krabbendijke, vergunning is verleend en dat ook nog op een plaats wat volgens het evenementenbeleid niet is toegestaan. Als SGP-fractie betreuren we deze gang van zaken, maar hebben ook niet de mogelijkheid om dit tegen te houden aangezien het een bevoegdheid van het college is. Wel zullen we hier heel kritisch op zijn, want er wordt nu erg makkelijk van het bestaande beleid afgeweken. Temeer bevreemd ons deze vergunningverlening, omdat het college juist de laatste tijd erg kritisch was ten aanzien van enkele evenementen die in Reimerswaal zijn georganiseerd.

Op dit moment zijn we in afwachting van de beantwoording van de vragen die aan het college zijn gesteld en we informeren u op een later moment wanneer we antwoord hebben gekregen op de gestelde vragen.

U leest de vragen hier.