17 november 2021

SGP Reimerswaal op fractietour

Op zaterdag 6 november jongsleden was de fractie weer op fractietour. De fractie probeert ieder jaar één of twee keer een fractietour te organiseren. Vanwege de beperkingen rondom corona is dat ruim anderhalf jaar niet gelukt. Het was fijn om met een deel van de fractie weer eens gezamenlijk op bezoek te zijn. Het is de gewoonte dat we tijdens een fractietour één kern uitkiezen waar we wat bezoeken afleggen. Na een eerder bezoek aan Waarde en Kruiningen tijdens deze raadsperiode brachten we nu een bezoek aan Yerseke.

Oesterij
Om 9.00 werden we verwacht bij Jean Dhooge van de Oesterij in Yerseke. Met prachtig uitzicht over de Oosterschelde en onder het genot van een heerlijke bolus met verse koffie werden we inhoudelijk bijgepraat over diverse ontwikkelingen in de oestersector. Ook spraken we met elkaar over de visie van toerisme op Yerseke. Vooral inzetten op educatief en kwalitatief toerisme, was onze gezamenlijke conclusie. Dat wil zeggen: de toerist aantrekken die ook echt geïnteresseerd is in de schaal en schelpdiersector.

Stichting op je gemak
Daarna gingen we op bezoek bij Stichting op je Gemak. Een organisatie zonder grote bekendheid, maar wel van grote betekenis. Daar kwamen we achter toen oprichter Jan Bezemer gepassioneerd vertelde over de activiteiten van de zorgboerderij. Kinderen helpen met zelfredzaamheid, dragen van verantwoordelijkheid, omgang met anderen etc. Terwijl we rondliepen op het erf voelden we de fijne sfeer die er hing. De kinderen genoten echt van de bezigheid en activiteiten die werden aangeboden door begeleiders. We spraken ook door over alle regelgeving en processen rondom jeugdzorg, die in sommige gevallen ver van de praktijk af staat.

Het was een geslaagde fractietour waarbij we weer heel wat bagage hebben meegekregen. We zagen in beide bezoeken dat regelgeving en praktijk soms ver van elkaar vandaan staan. Het blijft belangrijk om daar kritisch op te blijven en te zorgen dat we als lokale overheid voldoende autonomie houden.