23 januari 2024

Spreidingswet: Reimerswaal kijkt eerst naar samenwerking

De spreidingswet is op 23 januari aangenomen in de Eerste Kamer. Deze wet heeft als doel om per 1 februari 2024 asielzoekers 'eerlijk' te verdelen over alle gemeenten in Nederland. N.a.v. deze nieuwe wet lag er tijdens de raadsvergadering op 23 januari een voorstel op tafel vanuit CDA Reimerswaal om adequaat te gaan zoeken naar mogelijkheden voor opvang binnen Reimerswaal.

De motie werd naast het CDA alleen gesteund door de PvdA. Onze fractie stemde, net als CU, Leefbaar Reimerswaal en de VVD tegen de motie. Het belangrijkste motief daarbij is de regionale samenwerkingen die we op dit vlak hebben met andere Bevelandse gemeenten. In het verleden is afgesproken dat we de opvang van asielzoekers zoveel mogelijk centraal regelen door gezamenlijk op te trekken in dit vraagstuk.

Wethouder Both benutte de mogelijkheid om aan te geven dat de recente nieuwsberichten over de opvang van statushouders in Reimerswaal niet kloppen. Reimerswaal heeft 5 statushouders 'te weinig' opgevangen in plaats van 14, waarbij de oorzaak ligt aan de zijde van het COA.