26 mei 2014

Uitslag Europese Verkiezingen

De Europese verkiezingen liggen weer achter ons. De CU-SGP combinatie heeft er goede zaken mogen doen. We hebben ons zetel aantal mogen behouden. De restzetel door een lijstverbinding is naar het CDA gegaan.

Gelukkig hebben velen de moeite genomen om naar de stembus te gaan. Procentueel is de achterban van de CU-SGP trouw in opkomst en stemgedrag. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de band die de SGP en ook de ChristenUnie heeft met zijn achterban, namelijk de Bijbel en de God van de Bijbel. Als we het vergelijken met 2009 dan heeft de CU-SGP 576 stemmen meer. Dat is bijna de helft van het totaal meer uitgebrachte stemmen aantal (1.258). Hiervoor zijn we zeer dankbaar. Maar het is mogelijk wel goed om te kijken naar wat de uitslag gezien onze achterban zou kunnen zijn. Daarvoor willen we een vergelijking maken met de gemeenteraadsverkiezingen. Hierbij moet bedacht worden dat ook daar nog wel wat te winnen valt.

Europese verkiezingen t.o.v. gemeenteraadsverkiezingen

Bij de Europese verkiezingen zijn er 804 minder oproepen gedaan om te komen stemmen in onze gemeente (4,96%) dan bij de gemeenteraadsverkiezingen. Dit komt o.a. door verhuizingen en overlijden. Rekenvoorbeeld: CDA had 1.796 stemmen van de 16.222 totaal bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen (GR-2014). Als we hier de 4,96% afhalen i.v.m verhuizingen enz. komen we op 1.711 te verwachten stemmen bij de Europese Verkiezingen (EP-2014). Na het tellen komt het CDA op 928 stemmen totaal. Dus 54% van hun achterban (uitgaande van de gedachte dat niemand van partij gewisseld is) is komen opdagen bij de stembus. Voor de CU-SGP combinatie is dat 67%.

GR-2014

11.634

11.084

7.508

Hoewel we hier blij mee zijn zit er wel een klein zwart randje rond. Want maarliefst 1.648 stemmen zijn niet uitgebracht op CU-SGP of zijn niet wezen stemmen. Dit is ontzettend jammer want zulke aantallen kunnen het verschil maken.

In combinatie met de overige partijen

Als we de getallen nog iets verder uitwerken en de overige Europese partijen voor zover dit mogelijk is onderverdelen bij onze gemeenteraad partijen dan krijgen we een iets positiever beeld voor de andere partijen. Dit is uiteraard slechts natte vinger werk. Leefbaar Reimerswaal heeft meer punten waar ze tegen zijn dan voor dus zullen waarschijnlijk sneller geneigd zijn om PVV, art50 en anti-EU te kiezen. De VVD zit in hetzelfde blok als D66 dus die delen we gemakshalve ook bij elkaar in. SP is de natuurlijke aartsrivaal van PvdA dus die tellen we ook op (NB: SP is met 440 stemmen groter dan PvdA in Reimerswaal). De Jezus Leeft partij is met 15 stemmen niet heel groot maar we delen ze voor de zekerheid maar in bij CU-SGP. Als we dat doen komen we op de volgende cijfers:

GR-2014

11.634

11.084

7.508

Uiteraard is dit allemaal slechts wat rekenwerk, wat er echt gebeurd is in de stemhokjes dat weet alleen de Heere en de kiezer zelf.

We wensen in ieder geval Bas Belder van de SGP en ook Peter van Dalen van de CU Gods zegen toe met hun nieuwe termijn in het Europese Parlement.