30 november 2023

Update over Damwand havens Yerseke

Dinsdag 21 november zijn we als raad geïnformeerd over de status van de beroepshaven en we willen deze informatie graag met u delen. Door Walhout Civil is afgelopen periode onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat de damwandcontructies van de havens bovenmatig slecht is te noemen en dan met name aan de zijde van de loswal (Ankerweg).

Aan de zijde van de Burenpolder (Bakenweg) lijkt minder erg maar kan echter ook geen uitstel lijden. Alleen de Meerpaalweg (betreft weggedeelte dat haaks staat op Oliehandel Steijn, is nog goed te noemen. Op de dijk staan 2 containers van Walhout Civil waarmee de belasting continue wordt gemonitord. Door het nemen van deze maatregel hoeft de haven niet dicht.

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de voorbereidingen. De verwachting is om na het stormseizoen (na 1 april) te starten met de werkzaamheden. De verwachting is dat in 2024 de hoofdconstructie gerealiseerd kan worden.