Visserij

De Gezondheidsraad adviseert iedereen om meer vis te eten. Want vis is gezond. Maar die vissen moeten natuurlijk wel eerst gevangen worden. Feit is dat het vissers door Brussel en Den Haag erg lastig wordt gemaakt om dat lonend te kunnen doen. Denk aan de dwaze aanlandplicht voor ondermaatse vis en andere bijvangsten. Of een visverbod voor soorten die het goed doen of het inpikken van visgronden. En Nederlandse vissers die willen overstappen naar de duurzame pulskor worden door Brussel keihard tegengewerkt. Ook in de Mossel- en oestervisserij zijn ontwikkelingen en nieuwe regelgevingen die vaak negatieve gevolgen hebben voor de sector, maar praktisch gezien van weinig inzicht getuigen.

De gemeente heeft weinig tot geen invloed op de visserij. Toch moeten we scherp blijven en onze invloed laten gelden om blijvend ruimte te bieden voor de visserij. In 2021 zagen we dat vervuiling van de Scheldes door PFAS ineens een groot thema kan zijn.

SGP Reimerswaal wil dat de gemeente zich inspant om de havens up-to-date te houden en te zorgen dat er genoeg voorzieningen zijn voor de ondernemers in deze sector. Ook willen we dat de gemeente in gesprek gaat met de branche om te kijken welke oplossingen er zijn voor de rommelige opslag aan de dijkzijde van de Koningin Julianahaven.

Visserij

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.