26 maart 2024

Davoge dag verdient 100% ondersteuning

Regelmatig maken inwoners, verenigingen, stichtingen of bedrijven hun mening kenbaar over een bepaald onderwerp aan de gemeenteraad. Op dinsdag 26 maart sprak de heer van Koeveringe zijn zorgen uit over gewijzigde regels rondom het evenement Davoge.

Sinds 2023 was het voor de organisatie niet meer mogelijk om in de loods van Jonika, waar het evenement georganiseerd wordt, frites en kibbeling te bakken voor de bezoekers van het evenement. De jaren daarvoor was dat nooit een probleem. Vanwege veiligheidsrisico's is door de gemeente in 2023 besloten om hierop voorwaarden te stellen richting de organisatie van Davoge. De voorzitter heeft laten weten dat deze voorwaarde voor behoorlijke beperkingen zorgt, omdat de verkoop van frites en kibbeling ook één van de dragers is voor het organiseren van het evenement. In 2023 is door deze nieuwe eisen veel minder verkocht. Daarbij speelt ook het element van het weer. Bij regenachtig weer zou deze prachtige dag door deze maatregel ook figuurlijk in het water vallen vanwege de kwetsbaarheid van de bezoekers.

De organisatie liet daarom aan de gemeenteraad en het college weten dat deze regel er voor zou zorgen dat de dag in de toekomst niet meer georganiseerd zou kunnen worden.

In een reactie op deze vragen van de heer van Koeveringe heeft fractievoorzitter Artwin Otte laten weten dat we grote waardering hebben voor de organisatie van deze dag en de vrijwilligers die zich hiervoor inzetten. Ook hebben we uitgesproken dat we het waarderen dat onze gemeente zich inzet voor de veiligheidheid van onze inwoners.

Daarbij hebben we ook aangegeven dat we veel kunnen spreken over zorg voor zwakkeren, het stimuleren van vrijwilligerswerk, er voor elkaar zijn enzovoort. Dit evenement behelst eigenlijk al deze zaken. Samenvattend hebben we ons college gevraagd om nogmaals met de organisatie in gesprek te gaan en te kijken hoe een praktische oplossing gevonden kan worden.

De burgemeester heeft toegezegd nogmaals dit gesprek aan te willen gaan met de organisatie om deze mogelijkheden te onderzoeken. We zijn blij met deze toezegging en hopen en vertrouwen erop dat er een passende oplossing komt.

Op de hoogte blijven? Volg het  Whatsapp kanaal van SGP Reimerswaal.