30 september 2024

Ontwikkelingen op de oesterputten

Vrijdagmiddag 20 september bezochten enkele raadsleden van Reimerswaal de oesterputten en een mossel en oester verwerkend bedrijf in Yerseke. We zijn als raad door een deel van het college en de betreffende ambtenaren bijgepraat over de initiatieven van verschillende partijen die er lopen voor (her)ontwikkeling van de oesterputten.

De SGP wil dat er iets gebeurt met de oesterputten om verdere verpaupering tegen te gaan en de oesterputten in oorspronkelijke staat te houden. Oesterputten zijn geen cultureel erfgoed maar dateren al vanaf het einde van de 19e eeuw en zijn dus zeker de moeite waard om te behouden.

Als SGP willen we de oesterputten behouden maar zijn we niet op zoek naar massatoerisme a la Volendam. Enkele ondernemers hebben met hun initiatieven in het verleden al flinke stappen gezet. Dit heeft geleid tot meer bezoekers die oesters of mossels komen eten en dit combineren met een stuk beleving en educatie. Het toevoegen van kleinschalige overnachtingsmogelijkheden zou wat ons betreft passen binnen de ontwikkelingen. Een hotel of ander grootschalige overnachting faciliteiten vinden wij niet gewenst. De initiatieven die er nu liggen worden meegenomen in de planvorming voor het hele gebied. Dit zal zo het er nu uitziet in 2025 tot een concreet plan uitgewerkt zijn en in de raad besproken worden.

Ook brachten we een bezoek aan de fabriek van Delta Mossel, hier kregen we een rondleiding en werd ons het verwerkingsproces van de mossel van vissen tot inpakken uitgelegd. Ook werd ons weer duidelijk dat we hier met een natuurproduct te maken hebben, de mosselen in de Zeeuwse wateren zijn voor een groot deel dood gegaan dit seizoen. De reden hiervan wordt nog onderzocht. Hier wordt dan weer duidelijk, niet alles is door de mens maakbaar!

Hierna brachten we een bezoek aan Delta Ostrea aan de Kreeft. In een nieuwe loods worden hier dankzij de “pijp van Bliek” (vers zeewaterleiding) binnendijks de oesters bewaard en verwerkt. Het verplaatsen van de werkzaamheden van de Havendijk naar deze locatie is ook voor de ondernemer een flinke stap vooruit en de werkzaamheden kunnen hier veel efficiënter uitgevoerd worden dan op de ”oude” oesterputten. We kregen uitleg over het kweekproces, van oesterlarf tot consumptieoester. Ook de verschillende kweekmethodes en het verwerkingsproces werden uitgelegd, hieruit bleek dat ook een oeroud beroep blijft innoveren!

We waren als raadsleden onder de indruk van deze inspirerende middag. Afsluitend hebben we met elkaar mosselen gegeten bij de Sportvisser!

Vanuit onze fractie waren Daniel van Iwaarden, Johan Sinke, Leonard Harthoorn en Jan de Jager aanwezig.

Artikel: Jan de Jager