16 mei 2023

Reimerswaal vraagt aandacht voor herinnering aan Holocaust

Enkele maanden geleden verscheen er in het nieuws een publicatie over de uitkomsten van een onderzoek naar de kennis van de Holocaust in Nederland. Samengevat: steeds minder Nederlanders weten dat er in de oorlog 6 miljoen Joden zijn vermoord. 12 procent van de bevolking zegt zelfs dat dit aantal fors wordt overdreven of dat de Holocaust een Mythe is. Onder jonge mensen onder de 40 is dat zelfs 23 procent volgens de onderzoekers.

In diezelfde periode dat dit nieuws naar buiten kwam begrepen we dat het Nationaal Holocaust namenmonument in Amsterdam de mogelijkheid biedt om namen van slachtoffers financieel te adopteren. Meerdere gemeenten in Nederland hebben al van die mogelijkheid gebruik gemaakt in de afgelopen jaren. Zij adopteerden de namen van de slachtoffers die in die betreffende gemeente geboren waren.

Het is ontzettend belangrijk dat de kennis van de Holocaust levend blijft. Vooral onder jongeren. Daarom hebben we als fractie het initiatief genomen om als hele gemeenteraad een motie in te dienen met de oproep om de namen te adopteren van de Holocaust slachtoffers die in Reimerswaal zijn geboren en op deze manier ook in onze gemeente er alles aan doen om deze herinnering levend te houden. De motie is op dinsdag 16 mei ingediend door de hele gemeenteraad. We hebben in de raadsvergadering onze dank uitgesproken richting de andere fracties voor hun steun.

U kunt de motie hier lezen.

Raadslid Daniël van Iwaarden heeft de motie ingediend en het woord gevoerd namens onze fractie.