1 maart 2023

SGP: behoud busverbinding Yerseke-Goes

De continuïteit van buslijn 27, de busverbinding tussen Yerseke en Goes, is niet zeker. De provincie heeft laten weten deze busverbinding te willen vervangen voor een 'scholierenlijn'. Dat houdt in dat de bus rijd op schooldagen in de ochtend en aan het eind van de middag. Op andere tijden en in de vakantieperiodes zal de vaste busverbinding in dat geval verdwijnen.

Dat riep voor onze fractie de nodige vragen op. Wat is nu eigenlijk de reden dat er wordt getornd aan een vastgesteld besluit? In december 2021 hebben we namelijk unaniem de Regionale Mobiliteitsstrategie vastgesteld. Daarin hebben we onder meer afgesproken dat buslijn 27 als snelle busverbinding in de gemeente Reimerswaal zou blijven. De vragen die we hadden hebben we tijdens de raadsvergadering van 28 februari gedeeld met het college.

In de voorbereiding en tijdens de vergadering bleek dat er ook een motie van dezelfde strekking werd ingediend door een aantal partijen. Die motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad. In Kapelle is een soortgelijke motie unaniem aangenomen.

Wethouder Both liet weten op hetzelfde standpunt te staan als de gemeenteraad en de aangenomen motie als een steun in de rug te ervaren om de gesprekken met de gedeputeerde hierover te vervolgen.

Raadslid Johan Sinke heeft over dit onderwerp het woord gevoerd.