7 november 2023

SGP vraagt aandacht voor toenemend antisemitisme

Tijdens de raadsvergadering van 7 november heeft onze fractie aandacht gevraagd voor het toenemende antisemitisme in de samenleving. Hieronder leest u de bijdrage van raadslid Leonard Harthoorn.

'We weten allemaal, dat kunnen we lezen en horen, dat er sinds 7 oktober een verschrikkelijke oorlog in het Midden-Oosten aan de gang is. Die oorlog is begonnen met de meedogenloze aanval van Hamas op de burgers van Israël. Daarna is en wordt de Joodse staat inmiddels van alle kanten belaagd: in het Noorden bij de grens met Libanon en Syrie, maar ook in het Zuiden. Met de start van het grondoffensief in de Gazastrook neemt ook de kritiek op Israël en het aantal anti-semitische uitingen en incidenten hand over hand toe. Variërend van de bestorming van een Russisch vliegveld tot de uitspraak van een Pakistaanse Senator die zegt: “Nu weten we waarom Hitler deed wat hij deed”.

Voorzitter, hier maken wij ons grote zorgen om. Iedereen mag een mening hebben over de oorlog die woedt (en kritiek op Israël is niet gelijk anti-semitisch) maar dat op deze manier het anti-semitisme zo drastisch toeneemt geeft echt een onbehaaglijk gevoel voor onze samenleving. En het anti-semitisme gaat de gemeente Reimerswaal ook niet voorbij. Denk met name ook aan het online-antisemitisme. Kunnen we in het licht van de APV tot een voorstel komen om daarin onomwonden het doen van antisemitische uitingen strafbaar te stellen. Wie het verkiezingsdebat Midden-Oosten gevolgd heeft, ziet dat er door vrijwel alle partijen van links tot rechts zorgen zijn over de toename van het anti-semitisme en in sommige gevallen holocaust-ontkenning. Kunnen en willen we hier, in welke vorm dan ook, in Reimerswaal een vuist tegen maken? En is dan de APV de plek om hier aandacht voor te vragen?'

Tijdens de beantwoording heeft de burgemeester, verantwoordelijk voor de algemene plaatselijke verordening, laten weten deze signalen serieus te nemen en hierop terug te komen bij de behandeling van de APV in de eerste helft van 2024.