6 november 2023

Steun voor bestrijding appelbloesemkever

Afgelopen seizoen was het voor de appelteler een triest jaar. De appelbloesemkever richtte veel schade aan in de boomgaarden. Dit kevertje legt eitjes in de bloesem en de larven vreten de gehele bloesem op. Dit zorgde voor flinke oogstreducties en misoogsten. In vorige jaren werd dit insect bestreden door het biologische middel Raptol. Dit jaar was het verboden in Nederland. In België en Duitsland mag dit middel wel worden gebruikt. Voor veel appeltelers dreigt nu het voortbestaan van hun bedrijf en dreigt dit mooie ambacht te verdwijnen.

Vanuit onze fractie hebben we het initiatief genomen om d.m.v. een motie, ook gezien vanuit onze gemeente dit probleem onder de aandacht te brengen. Het is van groot belang om nu bij de betreffende organisaties ons sterk te maken dat de sector absoluut niet zonder dit middel kan.

Vanuit de NFO is de petitie ‘Red de Nederlandse Appel’ uitgezet om de overheid op dit gebied op te roepen tot een realistisch beleid een gelijk speelveld binnen Europa.

Raadslid Johan Sinke heeft de motie ingediend. De motie is unaniem gesteund door de gemeenteraad.